מצטרפים לספורט הרכיבה
החלטתם להצטרף לספורט הרכיבה הפופלרי והמתפתח, לרכוש אופני הרים ולצאת לשבילים. קודם כל, מזל טוב! מובטחת לכם הנאה מרובה מכל תחום שתבחרו.
השאלה היא מאיפה מתחילים? עולם האופניים הפך למורכב יותר בשנים האחרונות, והדילמות לפני רכישה מסובכות בעיקר למי שחדש בעולם האופניים. סגנונות רכיבה שונים מקרוס קאנטרי (XC) ועד לדאון-היל (DH) דורשים ציוד שונה, הרגלים שונים ומתאימים לטעמים מגוונים.
כדי לבחור אופני הרים שמתאימים לנו, יש שלוש החלטות עקרוניות שרצוי להתעכב עליהן ולהבין את משמעותן:
1. מה סגנון הרכיבה המועדף עלינו?
2. מה היא מסגרת התקציב?
3. שיכוך מלא או זנב קשיח?
סגנון רכיבה
סגנון הרכיבה מושפע ממספר אלמנטים:
1. נסיון: רוכב מתחיל בדרך כלל יעדיף טיולים רגועים בשבילים רחבים. רכיבה כזו מאפשרת להתרגל למאמצים של הרכיבה ולהנות מהחוויה והנופים, יחד עם שיפור כושר הדרגתי- בלי החשש של התמודדות עם שטח טכני ונפילות, האופניים יתבקשו בד"כ לעמוד במגוון משימות בצורה סבירה ומעלה. רוכב מנוסה לעומת זאת, סביר שיהיה יותר נכון להתמודד עם שטח טכני, וירצה אופניים שמכוונים לסוג רכיבה ספציפי יותר.
2. השטח: אם אתם גרים ביישובי השרון ורוצים לצאת לרכיבה בשבילים ליד הבית, סביר שסגנון הרכיבה שבו תתנסו במרבית הזמן יהיה קרוס קאנטרי, והאופניים בהתאם. תושבי הכרמל מצד שני, יהנו מטיפוסים ארוכים או ירידות טכניות. אם אתם מתחילים, מומלץ מאוד לצאת לשבילים שבהם תרכבו, ולהתרשם גם מהשטח וגם מהאופניים שרוכבים מקומיים לוקחים לשבילים.
3. טעם אישי: מי שיודע מראש מה סגנון הרכיבה המועדף עליו, יכול לבחור אופניים מתאימים מראש. תמיד אפשר להחליף יותר מאוחר.
מסגרת התקציב
1. ישנם מספר אביזרים היקפיים שכל רוכב חייב לעצמו, קסדה (Bell, GIRO), משאבה (Blackburn, Bolt) וכלי תיקון בסיסיים. מומלץ גם להצטייד במכנס רכיבה בסיסי. שימו לב שאם אין לכם את האביזרים האלו, אתם כוללים אותם בתקציב שלכם.
2. מחיר האופניים- ככלל אצבע, ככל שהאופניים יקרים יותר, רמת המכלולים גבוהה יותר. המשמעות באה לידי ביטוי באמינות, משקל ואיכות הפעלה של מגוון החלקים. מרבית דגמי האופניים מגיעים במספר רמות אבזור על אותה השלדה, ומאפשרים לכם להחליט כמה להוציא. לאחר שהחלטתם מה אתם רוצים לקנות, ככל שתשקיעו יותר, תקבלו יותר. זה לא אומר שצריך לרוץ ולקחת משכנתא כדי לקנות את הזוג הטוב ביותר בחנות, אבל שווה להתפנק כמה שאפשר.
אופני הרים- שיכוך מלא או זנב קשיח
שאלת השאלות- האם לרכוש אופני שיכוך מלא, עם שני בולמי זעזועים, או זנב קשיח- עם בולם זעזועים קדמי בלבד?
השאלה שבד"כ רוכבים חדשים שואלים את עצמם היא "מה יותר טוב?". גם כאן, כמו כל דבר בחיים, לכל צד יתרונות וחסרונות, אין "טוב" או "רע".
היתרונות של אופני שיכוך מלא:
1. נוחות רכיבה משופרת לאורך זמן.
2. יכולת עקיבת שטח ואחיזה טובה יותר של הגלגל האחורי במהירות/שטח טכני.
3. האופניים יותר סלחניים לטעויות של הרוכב.
היתרונות של אופני זנב קשיח:
1. משקל קל יותר- פחות מכלולים.
2. פחות תחזוקה- אין בולם אחורי וצירים שקשורים אליו.
3. יעילות דיווש גבוהה יותר- אין איבוד אנרגיית דיווש אל תוך הבולם.
אלו ההבדלים ה"קלאסיים" בין אופני שיכוך מלא לזנב קשיח, בסופו של דבר גם כאן משפיע טעם אישי וסגנון הרכיבה. לרכיבות מדבר ארוכות למשל או לשטחים טכניים אופני שיכוך מלא ללא ספק יעשו לרוכב חיים קלים יותר. לרכיבות XC מהירות בשבילים, עליות וגיחות לכביש/עיר- יכול להיות שעדיף להשקיע באופני ז"ק איכותיים, עם מכלולים ברמה גבוהה ולוותר על השיכוך הכפול.
מאיפה ממשיכים?
כדי להבין מי נגד מי, אספנו בשבילכם מספר דגמי אופניים משתי הקטגוריות הפופלריות ביותר לרכיבת שטח*. מעבר למידע שכאן, אתם מוזמנים להיכנס לכל אחד מהסניפים שלנו או לפורום האופניים באתר ולקבל ייעוץ ועזרה בכל התלבטות.
XC- קרוס קאנטרי: רכיבות בשבילים ושטח קל יחסית עם דגשים על :כושר, מהירות, עליות, נפח ומרחק, עם אפשרות כניסה לסינגלים ושטחים טכניים.
קטגורייה זו מתאפיינת במהלך בולמים קצר יחסית, אופניים קלים ועם דגש על יעילות דיווש ותנוחת רכיבה ספורטיבית.
AM- אול מאונטיין: רכיבות שיש בהן הכל מהכל, טיפוסים, ירידות, שטח טכני, סינגלים. קטגורייה זו מתאפיינת במהלך בולמים ארוך יותר, אופניים עם תנוחת רכיבה יותר נינוחה ויכולת טכנית גבוהה של האופניים.
אין כלי רכב עירוני ירוק, פשוט, זול לתחזוקה וטוב יותר מאופני עיר. בין אם אתם רוצים לקפוץ לסידורים, להגיע לפגישות, או סתם לחלץ את העצמות, אופני עיר הם פתרון מצוין לשינוע בעיר בכל עונות השנה, במיוחד במזג האוויר האופייני לישראל.
ייעוד
בחרו את זוג אופניים בהתאם לייעוד. לדוגמה: אופניים מתקפלים עם גלגלים בקוטר קטן, יהיו כלי תחבורה מצוין לרכיבה למרחקים קצרים. הם פחות נוחים ברכיבות אל העיר ולמרחקים של מעל 20 ק"מ, והם גם פחות יציבים ובטוחים ברכיבה בכביש משובש. אופניים אלו יתאימו לרוכבים למרחקים קצרים ולמשתמשים בתחבורה ציבורית ופחות לרוכבים מהפרברים אל העיר.
אופניים מתקפלים: מצוינים לרכיבה למרחק קצר. קומפקטיים במראה וקלים לקיפול. ללא מנוע חשמלי, או עם מנוע חשמלי, מדובר עדיין בכלי תחבורה מצוין לשינוע בתחבורה ציבורית, אל העיר וממנה.
אופני קרוזר: אופניים מעוצבים כאופנוע קסטום, עם תנוחת רכיבה זקופה, כידון רחב, ומראה עגלגל. לעיתים ימכרו עם הילוכים, ולעיתים עם הילוך בודד. נועדו לרכיבות קצרות בלבד לאורך חוף הים או עם סלסלה לקניות קטנות במכולת. כלי תחבורה למרחקים קצרים שהוא קודם כל אביזר אופנה.
אופני עיר/נוחות: לרוב יצוידו אופניים מסגנון זה בגלגלים בקוטר 700C, כאופני כביש, אך עם צמיגים וחישוקים רחבים יותר. לאופניים יגיעו במגוון מידות, להתאמה מרבית לגובה הרוכב/ת. אופניים זולים הקטגוריה זו לרוב יגיעו במידה אחת או שתיים בלבד. לאופניים יהיו בין 7 ל-30 הילוכים, לעיתים כידון מתכוונן, אוכף מרופד, בולם זעזועים קדמי ומוט אוכף קפיצי לספיגת זעזועים. האולר השוויצרי של אופני העיר. נהדרים לכביש ולמדרכה, טובים בשבילים כבושים, נוחים לרכיבה ומאוד וורסטיליים.
אופני עיר/ספורט: מדובר באופניים הדומים במראה לאופני עיר/נוחות, אך קלים יותר, ללא מוט אוכף קפיצי, ולעיתים גם ללא בולם זעזועים קדמי. תכלס, מדובר באופני כביש עם כידון שטוח ועם צמיגים מעט יותר רחבים. מצוינים לתנועה מהירה בדרכים סלולות אל העיר וממנה.
אופני עיר חשמליים: כלי תחבורה פופולרי בעיר. הדבר הכי קרוב לאופנוע, אך ללא עליות ההחזקה. מצוינים לסטודנטים, בעלי עסקים בעיר, או סתם הרוצים לרכוב להנאתם ולא ששים לדווש בעצימות. יגיעו במגוון תצורות, החל מאופניים מתקפלים עם גלגלים קטנים בקוטרם, ועד לאופני עיר בגודל מלא עם גלגלי גדולים בקוטרם.
אופני נשים: קיימות באופני עיר גם גרסאות המכוונות לנשים. לרוב יתאפיינו אלו בצינור שלדה עליון המוטה כלפי מטה (רמה נמוכה), שריד לימים עברו, בהם נשים רכבו עם חצאיות, והדבר אפשר לעלות ולרדת מהאופניים בנוחות. בימינו ישנם גם גברים המאמצים שלדות אלו בגלל שנוח יותר להרכיב ולשאת עימם כסאות ילדים בחלקם הקדמי של האופניים.
המדריך לבחירת אופני כביש
בעבר הבחירה באופני כביש הייתה פשוטה. זוגות אופני הכביש היו כמעט זהים לחלוטין, ונבדלו זה מזה באיכות המכלולים, איכות השלדה והמשקל הכללי. אך בדיוק כמו באופני הרים, בימינו תחום אופני הכביש הפך למקצועי יותר, והיום קיים מגוון רחב לבחירה, כזה המאפשר להתאים את האופניים טוב יותר לסגנון הרכיבה ולתקציב הרוכב.
מידה האופניים: בחירת מידה המתאימה לרוכב באופני כביש מדויקת יותר מאשר בחירת המידה באופני הרים. בעוד שבטווח בן 1.60 ועד 1.86 מטרים, באופניים הרים יספיקו 3 מידות, באופני כביש נמצא לא פחות מ-5 מידות לאותו טווח גבהים. מאחר ורוכב כביש מקובע באותה תנוחת רכיבה לאורך זמן רב ולמרחק גדול, התאמה מרבית נחוצה כדי לשמור על שלמות הגוף בעת מאמץ, לשיפור הנוחות, וגם למען השליטה וביצועי האופניים במהירות גבוהה.
אופני ספורט: בקטגוריית אופני הספורט נמצא לרוב אופניים בטווח מחיר של בין 3000 ל-5000 ₪. אופניים בקטגוריה זו לרוב יציעו שלדת אלומיניום, מזלג אלומיניום, או מזלג קרבון עם צינור היגוי מאלומיניום, מערכות הילוכים ברמות בסיס עד אמצע הדרך, ויציעו בין 16 ל-22 הילוכים. לרוב עיצוב שלדות אופניים אלו נוטה לכיוון נוחות הרוכב, עם תנוחה יחסית זקופה, זאת בזכות צינור שלדה עליון קצר, צינור היגוי ארוך וכידון גבוה. אופניים אלו יתאימו לרוכבים מתחילים וחובבנים כאחד.
אופני נוחות/מרחקים: כאן מדובר בקטגוריה אשר מציעה תנוחת רכיבה הדומה עד זהה לזאת של אופני הספורט, אך מוסיפה לכך אמצעי ספיגת זעזועים כגון שלדות קרבון, צמיגים רחבים, בולמי זעזועים מובנים בשלדה/כידון/מוט האוכף, ועוד. מחירה אופניים אלו יכול לנוע מ-5000 ועד 30.000 ₪, בהתאם לדגם ואבזורו. הם יתאימו לרוכבים החפצים בנוחות גבוהה בעת רכיבה, גם אם הדבר בא על חשבון מהירות האופניים במישור ובעליות.
אופני ספרינטים וטיפוס: כאן מדובר ב"מכונית הפורמולה 1" של עולם אופני הכביש. כל ייעודם של אופני בסגנון זה הוא לרכוב חזק ומהר. תנוחת הרכיבה באופני ספרינטים כולה נוטה לכיוון מקסום הביצועים, גם אם הדבר בא על חשבון נוחות. בשנים האחרונות החלו מעצבי אופני להבין שנוחות משופרת , גם באופניים תחרותיים, משפרת את הביצועים לאורך זמן, ולכן גם באופני ספרינטים תמצאו מאפיינים שבעבר היו אופייניים לאופני נוחות. אופניים בסגנון זה מתאמים לרוכבים החפצים באופניים הקלים ביותר בקטגוריית המחיר.
אופני אירו: אופניים בגאומטריית הזהה לזו של אופני ספרינטים וטיפוס, המוסיפים לכך עיצוב שלדה וגלגלים להם התנגדות רוח פחותה. אופניים אלו יזרחו במישור, שם הם מהירים בזכות פילוח יעיל יותר של הרוח, וישקלו כמה מאות גרמים יותר מאשר אופני ספרינטים וטיפוס במחיר דומה. אופניים בסגנון זה יתאימו לכל רוכב בקבוצה חובבנית או מקצועית, שרוצה לשלב יעילות דיווש בעליות עם מהירות מקסימאלית במישור. טובים גם לטריאתלטים להם זוג אחד בודד לאימונים ולתחרויות.
אופני נג"ש / טריאתלון: אופניים שנועדו להשיג זמן מהיר ככל האפשר ברכיבה כנגד השעון. מדובר באופניים בהם הדגש בעיצוב הוא על פילוח האוויר, עליהם רכון הרוכב בתנוחה שפופה והמכונסת שאמורה לשפר את מקדם הגרר ברכיבה. בין אופני נג"ש ואופני טריאתלון קיימים הבדלים הנוגעים לעיצוב, וזאת בגלל מגבלות אותן מטיל ה-UCI (ארגון רוכבי הכביש התחרותי הבין לאומי), על עיצוב אופני נג"ש. כל אופני הנג"ש חוקיים לרכיבה בטריאתלון, אך לא כל אופני הטריאתלון חוקיים לרכיבה בתחרויות כביש המאורגנות תחת מטריית ה-UCI. אופניים אילו יתאימו לרוכבים כנגד השעון במישור.
אופני תיור: אופני כביש בהם תנוחת הרכיבה זקופה, מבנה אופני תיור נוטה לכיוון נוחות, ונשיאת משקל רב בעזרת סבלים ותיקים ייעודיים. אופניים אלו נועדו לרוכבים שרוצים לרכוב בכביש למרחק עם ציוד. הבחירה הנכונה לרוכב שיוצא לכבוש את העולם ברכיבה בכביש.
אופני סינגל ספיד/פיקסי: אופני כביש מינימליסטיים עם הילוך בודד, בלמי חישוק, ולעיתים אפשרות לוותר על מנגנון הפריילוף (המאפשר ולדווש לאחור בנסיעה לפנים), לטובת הנעה ישירה. נועדו לרוכבים עירוניים החפצים בכלי פשוט, וזול לתחזוקה. מצוינים לשליחים בעיר.
אופני GRAVEL: אופניים הדומים במראה לאופני כביש, אך מציעים גאומטריה נינוחה יותר בזכות זווית היגוי קהה יותר ותנוחת רכיבה זקופה. האופניים יגיעו לרוב מצוידים בבלמי דיסק, יקבלו צמיגים רחבים מהמקובל באופני כביש, וניתן להרכיב עליהם סבלים, כנפי בוץ וציוד. נועדו לרוכבי כביש שרוצים פה ושם לקצר את דרכם בשטח, ורוכבי שטח המחפשים חווית רכיבה שונה בשטחים כבושים וברכיבה למרחקים ארוכים. סוג של אולר שוויצרי לכביש ולשטח.
אופני סייקלוקרוס: אופניים הקרובים המראה לאופני כביש, אך מציעים זווית היגוי קהה ומרווח גחון גבוה מהמקובל, לצורך רכיבה בשטח. אופני סייקלוקרוס מצוידים בצמיגים משוננים, לרוב בלמי דיסק, ומרווח בוץ נדיב. נועדו לרכוב כביש המחפש אופני אימון לרכיבה בחורף, כלי תחבורה מצוין לרוכב מיומן שרוצה להגיע למרכז העיר דרך הכביש והשטח במהירות וביעילות. רוצים להתחרות בתחרויות סייקלוקרוס? זה הכלי.
- - - - - - - - - -
התאמת גודל השלדה לגובה הרוכב.
שלדות אופניים מיוצרות לפי מידת גודל כדי שיוכלו להתאים לגובה הרוכב.
ישנם דגמים המיוצרים במידות 3XS-XL - לרוכבים מגובה 140-200 ס"מ.
לכל קטגוריה יש דיוקים ושינויים קלים הנגזרים מאופן השימוש באופניים.
בקישור הבא - מידע להתאמת מידת השלדה לגובה הרוכב.
.