26" / 29" ומה שבאמצע
אופני ה 27.5" כבר כאן ובגדול. המספר הזה אמור להיות מוכר לכל מי שביקר בשנתיים האחרונות בחנות אופניים או שלקח חלק בשיח האין סופי "מה יותר טוב" 29" או 26". עניין הקוטר בטח מעסיק רוכבים רבים בזמן קבלת ההחלטות לקראת רכישת אופניים חדשים. דבר אחד בטוח, דגמי ה 26" הולכים ונעלמים מהמיין סטרים וישארו כנראה בקצוות. בקצה האחד, אופני כניסה זולים ומזמינים ובשני, אופני DH ביריוני קשקשים, עם מרכז כובד נמוך תלות בכוח המשיכה וגלגלים חזקים. המאמר מנתח את ההבדלים העיקריים בין הקטרים השונים ורומז איזה קוטר מתאים לרוכב לפי סגנון הרכיבה המועדף עליו.
ציר הקראנק ביחס לצירי הגלגל.
השילוש הקדוש "אחיזה" "גלגול" ו"מרכז כובד נמוך" שזורים ומושרשים עמוק בשיחה שנשמע מרוכב 29" מצטדק. אין ויכוח ביתרונות ה 29" בכל הקשור לאלה. חלק מתכונות אלה מקורן בקוטר הגלגל נטו אך חלקן נובע ממיקום הקראנק ביחס לגלגלים.
קצת רקע.
באופני 26" הקראנק ממוקם בד"כ מעל הקו הדמיוני שעובר בין הציר הקדמי והאחורי של הגלגלים. הסיבה לכך פשוטה, לספק מרווח גחון לעבירות ודיווש ברכיבת שטח. התחושה שמתקבלת ברכיבה היא "מעל / על האופניים" . באופני 29" באופן טיפוסי ציר הקראנק ממוקם נמוך משמעותית מקו צירי הגלגלים וזאת מבלי לפגוע במרווח גחון מספק לאופניים. הקראנק הנמוך, יוצר את התחושה של "בתוך" האופניים. יתרון נוסף למיקום הקראנק מתחת לקו צירי הגלגל הוא הורדת מרכז הכובד של הרוכב ביחס לגלגלים, דבר המביא לשיפור ביציבות ובביטחון ברכיבה טכנית.
שימוש בקוטר החדש 27.5" מאפשר הורדת גובה ציר הקראנק ביחס לצירי הגלגל אך באופן מתון יותר, דבר שיעיד על נטיה לפחות יציבות אורכית אך מצד שני תגובה מהירה יותר של האופניים לאינפוט מהרוכב, בסיבובים ושינויי כיוון מהירים.
הקוטר החדש ממקם את הקראנק פחות או יותר באמצע, ומציע תחושת שליטה של "על האופניים" אך גם שיפור מסויים ביציבות.
האיור הבא ממחיש את עניין גובה הקראנק ביחס לקו בין צירי הגלגלים.
בסיס גלגלים, זוית צינור הראש והיגוי
מידת בסיס הגלגלים ((Trail היא בעיקר פונקציה של זוית צינור הראש ועוד משתנים אחרים בנתוני המזלג. למידה זאת השפעה ישירה ודומינטית על תחושת ההיגוי ושינוי הכיוון של האופניים. באופני 299" המזלג הארוך גורם להגדלת המרחק בבסיס הגלגלים (מרחק גדול יותר מאופני 27.5") שגם ככה אינו קטן. כדי לקצר את בסיס הגלגלים למידה נדרשת, זוית צינור הראש צריכה להיות תלולה ו"עצבנית" יותר.
יציבות אורכית היא פונקציה ישירה של מידת בסיס הגלגלים של האופניים. ככל שבסיס הגלגלים יגדל תושג יציבות אורכית גדולה יותר. היציבות הזאת חשובה בעיקר לתחומי הגראביטי כגון דאון היל והיא באה לידי ביטוי בביטחון שמרגיש הרוכב וביכולת שלו להתמודד עם רכיבה מהירה בקטעים תלולים ופחות בתחרויות קרוס קאנטרי. באופני 27.5" ניתן לשמור על בסיס גלגלים דומה ל 29" ועדיין לקבל תכונות היגוי טובות וצפויות במעטפת רחבה יותר של תנאי רכיבה תודות לזוית צינור הראש המתונה יחסית. המסקנה היא, שבסיס גלגלים דומה בשני הקטרים, 26" ו 29" משיג תכונות טבעיות שונות מהאופניים, תכונות שניתן ליחס לסגנונות וצרכים שונים ושניתן לבחור אותן, לפי דרישת הרוכב.
במילים אחרות אין כאן "יותר טוב" יש עניין של "מה מתאים" לסגנון הרכיבה ולצרכים של הרוכב.
יתרונות ה 27.5"
הציר המרכזי הגבוה יחסית ל 29" תורם לתחושה של "מעל האופניים" ולזריזות של האופניים. הקוטר 27" מאפשר קיצור אורך תמוכות השרשרת במיוחד באופניים ארוכי מהלך. תמוכות קצרות תורמות לתכונות הזריזות ושינוי הכיוון של האופניים, אשר משיגים קוטר סיבוב קטן ומהיר יותר. בנוסף, הגלגלים הקטנים יותר מצריכים זוית ראש מתונה יותר כדי להשיג את מידת בסיס הגלגלים הדומה ל 29". כתוצאה, מתקבלים אופניים עם יציבות אורכית משופרת לעומת 29" עם אותה מידת בסיס גלגלים. ה 27.5" מתאים מאד לרכיבה אגרסיבית בסינגלים מאתגרים המכילים שיפועים יפים וקוים מהירים. בנוסף, הגלגלים הקטנים קלים חזקים וקשיחים יותר דבר התורם רבות לתחושת "החיות" של האופניים.
ה 140 MERIDA החדשים 27.5" זוית הראש הנינוחה נראית בקלות.
יתרונות ה 29"
גלגל 29" מייצר שטח מגע גדול יחסית ו"שם יותר גומי" על המשטח בהשוואה לגלגל בקוטר קטן ממנו. תוצאה ישירה של עובדה זאת תורמת לרוכב בעיקר בדיווש והעברת כוח במיוחד בעליה ובטיפוס, האצה, בלימה ואחיזה בשיפועי צד. הקוטר הגדול יותר מאפשר דריסה והתגברות על מכשולים חיוביים ושליליים ותורם לאותה תחושת "גלגול וזרימה" מפורסמת שכולם אוהבים. מיקום הציר תורם לתחושת היציבות ולמרכז כובד נמוך, דבר שמושך מאד רוכבים חדשים ורוכבי אנדיורנס.
אופני 29" תחרותיים Rocky Mountain Vertex RSL
שגיאות ותפישות מוטעות .
יש נטיה לשייך לאופני ה 29" תכונות של עצלות וחוסר זריזות. אין קביעה מופרכת יותר מכך. נכון, הגלגלים הגדולים תורמים למרכז כובד נמוך ולזוית ראש תלולה יותר אך לא חסרים דגמי 29" מלאי חיים שאוהבים זמן אויר ומרגישים ממש בבית ברכיבה אגרסיבית. הדגמים הראשונים שיוצרו בקוטר 29" סבלו באופן טבעי מגיאומטריה מוזרה והתנהגות לא מוצלחת אך עם השנים, הדגמים האחרונים נהנים מהנסיון שנצבר והשתפרו מאד. רוכבים גבוהים ורייסרים בתחרויות קרוס קאנטרי ומרתון יהנו רבות מהיתרונות של ה 29" ללא ספק.
רבים טענו שה 27.5" הוא רק גימיק מיותר בכוונה לחולל עוד מכירות בענף האופניים. הצצה בקטלוגים של רוב היצרנים המובילים בעולם מראה שזה הולך להיות הרבה יותר מסתם טרנד. זהו שיפור אמיתי ומשמעותי של חויית הרכיבה באופני הרים, שיפור שממוקד בסגנון האול מאונטיין והטרייל שמחזיק בנתח גדול מקרב הרוכבים. הסיבה העיקרית לכך שהמידה החדשה זוכה לעליה וחדירה מטאורית כ"כ, נובעת גם מהנסיון הרע של חלק מהיצרנים שלא זיהו נכון בזמנו, את טרנד ה 29" והפסידו נקודות רבות למתחרים שכבר היו שם. היצרנים מפחדים להישאר מאחור עם ה 27.5" ע"ע Giant שרק ב 2014 מציגים את האופציה הזאת.
הטוב שבשני העולמות.
הנסיון מראה שברוב המקרים, רוכבי קרוס קאנטרי תחרותיים, רוכבים מתחילים ואול רואנדרים של כל יום כל היום, יעדיפו את היציבות, העבירות והאחיזה של דגמי ה 29". רוכבים אגרסיביים, עם חיבה לסינגלים טכניים בירידה יעדיפו את הזריזות והחיות של ה 27.5".
יתרון חשוב למידה החדשה 27.5" הוא שרוכבים בעלי אופני 26", ש "ישבו על הגדר" עד כה, ולא התחברו לטרנד ה 29" יכולים עתה לוותר בקלות על ה 26" האהובים שלהם ולעבור לפלטפורמה החדשה ללא שינוי משמעותי ומכריע כ"כ.
ה 27.5" מציעים את הטוב שבשני העולמות ע"י שילוב מושלם של אחיזה משופרת עם גלגול איכותי מבלי לוותר על זריזות וחיות בתחושת הרכיבה.
לסיכום
אין כאן עניין של מה "יותר טוב" , יותר "מה מתאים לצרכים ולמטרות של הרוכב" . בסופו של דבר, העקרונות הנ"ל אינם תחליף לניסיון אמיתי ובלתי אמצעי ולרכיבה על מספר דגמי אופניים שונים, כדי להרגיש את העקרונות בפועל, בשטח.
חשוב לרכוב על מספר דגמים ובסוף ללכת על מה שמתחברים אליו יותר.
עניין אחר.
תפישת עולם או תפיסת עולם..?
ניתן בשני האופנים ב שי"ן או בסמ"ך . ועדת הדקדוק מעדיפה ב סמ"ך כמו ל"תפוס כדור", אך ניתן לבחור באופן המקראי "תפישת עולם".